پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به اولین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی

آذر 2, 1400
319 بازدید

باسمه تعالي پيش از هر چيز تشكيل اين همايش باشكوه را به همه­ی شما عزيزان و دست اندركاران تبريك گفته، اميدوارم به اهداف مقدس و انساني خود در اين همايش نائل شويد. اسلام آیين صلح و دوستي است و جنگ را هم رديف صاعقه­هاي آسماني و زمين لرزه­هاي ويرانگر مي داند: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى […]

باسمه تعالي

پيش از هر چيز تشكيل اين همايش باشكوه را به همه­ی شما عزيزان و دست اندركاران تبريك گفته، اميدوارم به اهداف مقدس و انساني خود در اين همايش نائل شويد.

اسلام آیين صلح و دوستي است و جنگ را هم رديف صاعقه­هاي آسماني و زمين لرزه­هاي ويرانگر مي داند: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أوْ مِن تَحْتِ أرْجُلِكُمْ أوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَاْسَ بَعْضٍ …»(انعام/۶۵)

اسلام همه­ی جهانيان و صاحبان ايمان را دعوت به صلح و صفا مي كند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً … » (بقره/۲۰۸)

و اجازه نمي­دهد اگر كسي بسوي مسلمانان دست صلح و دوستي دراز كرد به خاطر منافع مادي دست او را عقب بزنند: « وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًاتَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا»، زيرا آثار مرگبار و ويرانگر جنگها و تبعات آن به قدري زياد است كه عواطف همه­ی انسانها را سخت جريحه­دار مي­كند.

و به همين دليل براي كاستن از اين آثار مرگبار دستور مي­دهد كه اگر جنگي بر مسلمانان تحميل شد، مسائل انساني و اخلاقي را حتي در ميدان جنگ فراموش نكنند. هيچگاه متعرض غير نظاميان، زنان و كودكان نشوند و حتي حيوانات را به قتل نرسانند و درختان را قطع نكنند و محيط زيست را آلوده نسازند.

اما متاسفانه در عصر ما بر اثر اختراع سلاح­هاي كشتار جمعي از سوي غربي­ها و به كارگيري آن دامنه­ی ضايعات جنگ­ها نه فقط انسان­هاي بي­گناه بلكه حيوانات و مزارع و محيط زيست را سخت به خطر انداخته و آثار مرگبار آن گاه تا دهها و شايد قرنها باقي مي­ماند و بر مصائب جامعه­ی انساني مي­افزايد. افزوده شدن ترورهاي وحشتناك و كوركورانه از خدا بي­خبران وحشي صفت كه عمدتاً متوجه غير نظاميان، زنان و كودكان است بر اين مصائب افزوده در حالي كه اسلام ترور را در تمام اشكالش شديداً محكوم كرده است.

در اينجا وظيفه­ی همه­ی انسان­هاي بيدار، با ايمان و باشرف اين است كه با كمك­هاي بشردوستانه­ی خود تا آنجا كه مي­توانند از اين آلام كاسته،‌ بر اين زخم­هاي جانكاه مرهم نهند، به كمك معلولين و مجروحان بشتابند و خانه و كاشانه ويران­شده را مرمت و بازسازي كرده، و محيط زيست را تا آنجا كه در توان دارند از آلودگي­ها نجات دهند.

البته با توجه به گستردگي تلفات و ويراني­ها، مقابله با اين آثار ويرانگر عزم عمومي جهاني و همكاري همه­ی كشورها را مي­طلبد كه اميدوارم با تشكيل اين گونه همايش­هاي موثر و مفيد، زمينه­ی اين همكاري عمومي فراهم گردد و بشريت بر يكي از اهدافش دست يابد.

بار ديگر از همه­ی شما عزيزان به خصوص موسسين اين همايش تشكر كرده و به همه­ی شما درود مي­فرستم.

برچسب ها اولین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللیپیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی